Formula 1 a využitie Safety Caru patria v dnešnej dobe neodmysliteľne k sebe. Mnohí z fanúšikov si však určite pamätajú časy, keď bezpečnostné vozidlo ešte využívané nebolo. Od prvého Safety Caru v 500 míľ Indianapolis k F1 viedla veľmi dlhá cesta. Dnes je toto auto nielen bezpečnostným prvkom, ale aj dôležitou kartou v hre o víťazstvá, čo ešte viac podčiarkuje nedávna problematická kolízia Sebastiana Vettela a Lewisa Hamiltona, po ktorej vystúpili do popredia aj mnohé otázky ohľadne pravidiel.

História Safety Caru sa začala písať ešte v roku 1911 v Amerike. A práve na americkej pôde, presnejšie v Kanade 1973, bolo nasadené bezpečnostné vozidlo aj v závode Formuly 1. Žlté Porsche 914 však chaos na trati zapríčinený niekoľkými nehodami len znásobilo, keď sa zaradilo pre nesprávneho jazdca a o výsledkoch pretekov sa nielenže dlho rozhodovalo, no ešte dlhšie sa špekulovalo a pochybovalo o ich správnosti. Zrejme pre túto chybu myšlienka SC upadla v prostredí F1 do zabudnutia na ďalších takmer dvadsať rokov.

19648229_1630844293615988_17351963_o.jpg FOTO: Facebook/Bernd Mayländer

Prvými lastovičkami novej éry vo využívaní spomaľovacieho vozidla sa stali VC Francúzska a VC Veľkej Británie v sezóne 1992. Ďalší ročník kráľovskej triedy motošportu vstúpil do jej histórie ako prvý, v ktorom bol na každej trati pripravený na zásah Safety Car. Využívané boli modely rôznych značiek (napríklad Fiat, Opel, Lamborghini,...) v závislosti od toho, v ktorej krajine sa jazdilo.

Od roku 1996 až do súčasnosti je jediným dodávateľom vozidiel SC spoločnosť Mercedes-Benz. Počínajúc VC Belgicka 2015 je to konkrétne model 510bhp GT S. Na jeho palube by sme našli iPady či internetové pripojenie, ktoré zaisťuje neustále spojenie s vedením pretekov. Z nuly na sto by malo podľa výrobcu zrýchliť za 3,8 sekundy a maximálka je udávaná na 310 km/h, no i tak sme z času na čas svedkami sťažností jazdcov na nedostatočnú rýchlosť bezpečnostného vozidla.

Mercedes-AMG-GT-S-DTM-Safety-car-interior.jpg FOTO: recapcars.com

Jedným z najdôležitejších faktorov pri nasadení SC je jeho vodič. Už priam legendou je muž, ktorý šoféruje najnovší model Mercedesu v každých podmienkach od roku 2000, Bernd Mayländer. Kedysi jazdec sérií Formula Ford, Porsche Carrera Cup či nemeckého DTM, dnes neodmysliteľná postava paddocku Formuly 1.

Safety Car môže byť nasadený z najrôznejších príčin – veľké množstvo vody na trati pri lejaku, znížená viditeľnosť pre hmlu či hustý dážď, práca maršalov na vozovke, výjazd Medical Caru/sanitky alebo nutnosť odstránenia havarovaného monopostu pomocou žeriavu, ktorý musí vyjsť na dráhu a mnohé iné. Ihneď ako vedenie pretekov vyšle SC na trať, miestni maršali tým poverení mávajú žltými vlajkami a držia tabuľku s nápisom „SC“, prípadne sa tieto písmená zobrazia na LED paneloch pozdĺž trate. Taktiež sa rozsvieti žltá plocha na displeji volantu každého pilota.

Od chvíle, ako SC vstúpi na trať, predbiehanie jeho i ostatných monopostov je zakázané. Výnimkou je fáza, keď vozidlo čaká na monopost lídra pretekov za výjazdom z boxov a prípady, keď je bezpečné, aby sa jazdci, ktorí strácajú na vedúceho muža pretekov kolo alebo viac, vrátili do toho istého kola a to tak, že im SC umožní prejazd pred seba. Od roku 2015 sa v tejto procedúre uplatňuje nové pravidlo – bezpečnostné vozidlo nemusí zotrvať na trati až do momentu, kým sa autá vracajúce sa do rovnakého kola s lídrom zaradia na koniec „vláčiku“.

19668119_1630844226949328_2053784301_n.jpg FOTO: Facebook/Bernd Mayländer

Safety Car má na streche maják, ktorý je zložený z dvoch svetiel – oranžového a zeleného. Zelené svetlo signalizuje práve dva spomínané prípady možnosti predbiehania spomaľovacieho vozu. Oranžové hrá kľúčovú rolu pri odjazde z trate. V kole, keď SC končí svoje pôsobenie na dráhe, vypne tieto svetlá, čo je pre jazdcov neklamným znakom, že sa blíži veľmi podstatný moment pretekov – reštart. Jazdci sú aj po odchode Safety Caru povinní držať pomalé tempo až po prvú čiaru Safety Caru. V momente, ako ju vedúci pretekár pretne, na kruhu sú vyvesené zelené vlajky a jazdí sa bez obmedzení. DRS je však povolené až po dvoch odjazdených kolách.

Po tragickej nehode Francúza Julesa Bianchiho (Marussia) na VC Japonska 2014 bola od VC Veľkej Británie 2015 zavedená novinka v oblasti bezpečnosti – Virtual Safety Car (VSC). Systém je inšpirovaný „pomalými zónami“ (slow zone) z Le Mans. Zakázané je predbiehanie a prikázané spomalenie predstavuje zníženie tempa o 35% oproti bežným rýchlostiam. Ukončenie VSC je realizované prostredníctvom oznámenia riaditeľstva závodu tímom, ktoré následne informujú jazdcov. O desať až pätnásť sekúnd neskôr sa na LED paneloch objaví zelená farba a s okamžitou platnosťou sa obnovuje aj systém DRS.

19490054_1623093737724377_805399788_o.jpg FOTO: Facebook/Bernd Mayländer

Počas prítomnosti klasického SC však tiež VSC platia pravidlá stanovené FIA. Tie sú často predmetom sporov medzi osobnosťami života F1 a tiež hádok medzi fanúšikmi. Každý si ich vykladá po svojom asi tak, ako je to v každom športe. V kompletnom znení sú dostupné na oficiálnej stránke série.

FOTO: Facebook/Bernd Mayländer