Neskoršie štarty pretekov, „svätožiara“, ešte väčšia dúha Pirelli. To sú len niektoré novinky, ktoré efjednotka pripravila pre novú sezónu, ktorá odštartuje už budúci víkend. Aké novinky sú pripravené?

Posunuté štarty pretekov

Všetky štarty pretekov v tejto sezóne budú posunuté o desať minút. Nebudú sa teda začínať o celej, ale desať minút po nej. Vedenie F1 to odôvodnilo tým, že veľké množstvo vysielacích spoločností po celom svete začínalo priame prenosy o celej a diváci tak prichádzali o predpretekové napätie. Európske Veľké ceny sa tak už nebudú začínať o 14.00, ale 14.10. Výnimkami sú mimoeurópske preteky, ktoré budú štartovať v závislosti na časovom posune. Klasicky si teda privstaneme v Austrálii a dlhšie budeme musieť vydržať hore napríklad v Kanade či USA.

Kontroverzná „svätožiara“

Už dlho sa vo Formule 1 skloňuje bezpečnosť jazdcov počas pretekov. Otvorené kokpity boli totiž podľa vedenia efjednotky nebezpečné pre jazdcov. A tak sa aj napriek odporu fanúšikov seriálu rozhodli pre tento kontroverzný systém „Halo“, teda „svätožiara“. To, či bude tento systém efektívny, sa dozvieme až počas samotnej sezóny. Ďalšou novinkou je, že tzv. žraločie plutvy a „T“ krídla končia.

Tri motory na sezónu

Už v minulej sezóne sme videli množstvo problémov so spoľahlivosťou. Tlak na ňu sa však ešte zvýši, pretože vedenie efjednotky sa rozhodlo vyčleniť každému tímu na sezónu len tri motory. V minulej sezóne to boli štyri, avšak vedenie argumentuje, že v minulej sezóne bolo v kalendári o jednu veľkú cenu menej. V tejto sezóne je v kalendári 21 pretekov, jeden motor bude teda musieť vydržať sedem pretekových víkendov.

Jednoduchšie penalizácie

S motormi a súčiastkami súvisí aj ďalšia novinka, ktorou má byť prehľadnejší systém penalizácií. Starý systém bol založený na tom, že čím viac komponentov pretekár menil nad povolený limit, tým väčšiu penalizáciu dostal, pričom často prekračovala počet áut na štarte. Po novom, každý, kto dostane penalizáciu pätnásť miest a viac, bude štartovať z posledných pozícií. Ak takúto penalizáciu dostane viacero pretekárov, zoradia sa v poradí, v akom menili komponenty.

Ešte väčšia „dúha“

Pred začiatkom novej sezóny predstavilo novinky aj Pirelli, ktoré je dodávateľom pneumatík pre Formulu 1. V tejto sezóne ešte rozšíri svoju „dúhovú“ ponuku. Bude k dispozícií až sedem sád „slikov“ (pneumatík do sucha), namiesto minuloročných piatich sád.

Rozdelenie pneumatík podľa tvrdosti: Ružová – hypermäkká, Fialová – ultramäkká, Červená – supermäkká, Žltá – mäkká, Biela – stredne tvrdá, Modrá – tvrdá, Oranžová – super tvrdá

1511549761573.jpg

FOTO: formula1.com

KALENDÁR F1 na sezónu 2018: 25.marca: Veľká cena Austrálie - Melbourne

8.apríla: Veľká cena Bahrajnu - Sachír

15.apríla: Veľká cena Číny - Šanghaj

29.apríla: Veľká cena Azerbajdžanu - Baku

13.mája: Veľká cena Španielska - Barcelona

27.mája: Veľká cena Monaka - Monte Carlo

10.júna: Veľká cena Kanady - Montreal

24.júna: Veľká cena Francúzska - Le Castellet

1.júla: Veľká cena Rakúska - Spielberg

8.júla: Veľká cena Veľkej Británie - Silverstone

22.júla: Veľká cena Nemecka - Hockenheim

29.júla: Veľká cena Maďarska - Budapešť

26.augusta: Veľká cena Belgicka - Spa-Francorchamps

2.septembra: Veľká cena Talianska - Monza

16.septembra: Veľká cena Singapuru - Marina Bay

30.septembra: Veľká cena Ruska - Soči

7.októbra: Veľká cena Japonska - Suzuka

21.októbra: Veľká cena USA - Austin (zatiaľ nepotvrdené definitívne)

28.októbra: Veľká cena Mexika - México City

11.novembra: Veľká cena Brazílie - Sao Paulo

25.novembra: Veľká cena Abú Zabí - Yas Marina

FOTO: Twitter/WilliamsRacing; Formula1.com