Keď si v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia zmyslel Bernie Ecclestone, že chce mať preteky aj za „železnou oponou“, snáď nikto neveril, že sa veľká cena neďaleko Budapešti udrží v kalendári tak dlho. Niektorí hovoria, že preteky sú často nudné, no pre slovenského fanúšika neexistuje snáď lepšia príležitosť, ako sa priblížiť k dianiu tejto veľkolepej motoristickej šou.

V sezóne 1986 sa konali prvé preteky v modernej ére F1 na trati, ktorá bola vybudovaná v priebehu jedného roka po tom, čo sa nepodarilo uskutočniť plány na preteky v Moskve. 4 381 metrov dlhý Hungaroring patrí spolu s Monakom k najpomalším tratiam v súčasnom kalendári. Vyznačuje sa tiež vysokou prašnosťou, ale tiež niekedy až nepríjemnou výškou ortuti teplomera a tradične uzatvára časť sezóny pred letnou prestávkou.

Hneď od jeho vzniku bolo jasné, že okruh neposkytne tie najvzrušujúcejšie momenty. Jeho príliš úzke zákruty nie sú vhodné na predbiehanie, a tak sa hovorí, že kto vyhrá kvalifikáciu, akoby už vyhral preteky. Samozrejme, našli sa výnimky, v ktorých najčastejšie hralo kľúčovú rolu počasie, no zrážky tu nie sú v tomto ročnom období časté, a tak sa zdá, že ani tento rok to nebude dážď, kto sa postará o napínavosť pretekov.

O zlepšenie možností predbiehať sa pokúšali architekti už v dvoch prestavbách a to v rokoch 1989 a 2003, veľké výsledky však zaznamenané neboli. Napriek tomu sa ale každoročne tribúny, z ktorých údajne vidno až 80% trate, zapĺňajú najmä divákmi zo strednej a východnej Európy, ale taktiež zo Škandinávie, ktorí chcú vidieť svojich hrdinov naživo a užiť si neopakovateľnú atmosféru Hungaroringu počas víkendu F1. Po poslednej rekonštrukcii sa okruh predĺžil a taktiež pribudla jedna zákruta, takže súčasná podoba ich má 14. Preteky sú vypísané tradične na 70 okruhov, aby bola dosiahnutá zvyčajná dĺžka 300 kilometrov v súčte. Najrýchlejšie sa podarilo prejsť jedno kolo Michaelovi Schumacherovi (Ferrari, 2004) a to za jednu minútu, devätnásť sekúnd a sedemdesiatjeden tisícin.

Obhajovať minuloročné prvenstvo v kvalifikácii nebude nikto, keďže Nico Rosberg ukončil svoju pretekársku kariéru, no jeho posledný tímový kolega Lewis Hamilton (Mercedes) sa určite bude pokúšať zopakovať svoj triumf zo sezóny 2016 a upevniť si tak vedenie v historických tabuľkách dosiahnutím 6. víťazstva na trati, ktorá má osobitný význam najmä pre Felipeho Massu – v roku 2009 tu prežil nepríjemný stret s pružinou, ktorá odletela z pred ním idúceho monopostu.

Ak by sa naopak podarilo vystúpiť na najvyšší stupienok Sebastianovi Vettelovi (Ferrari), okrem upevnenia náskoku v šampionáte by zabezpečil aj dorovnanie počtu víťazstiev Ferrari a Williamsu na sedem.

Už tradične sa fanúšikovia môžu tešiť aj na sprievodné série. Vo Formule 2 síce neohrozene dominuje Charles Leclerc (Prema, Ferrari), v GP3 je však situácia podstatne vyrovnanejšia, no v oboch prípadoch sa určite môžeme tešiť na pár súbojov, ktoré stoja za pozretie.

Maďarsko teda uzavrie prvú polovicu sezóny, jazdci sa na trať vrátia až 27. augusta v belgickom Spa po letnej prestávke. Sebastiana Vettela a Lewisa Hamiltona delí v Pohári jazdcov len jediný bod v prospech pilota Ferrari a každý z nich by určite rád odchádzal na dovolenku ako vedúci muž šampionátu. Môže práve tento vyrovnaní bodový stav prispieť k väčšiemu napätiu a dianiu na trati? Všetko podstatné sa dozvieme už túto nedeľu.

Program – Formula 1

29.júl (sobota) – FP3: 11.00 – 12.00, kvalifikácia: 14.00 – 15.00

30.júl (nedeľa) – preteky: 14.00

Program – Formula 2

29.júl (sobota) – preteky 1: 15.40

30.júl (nedeľa) – preteky 2: 10.35

Program – GP3

29.júl (sobota) – preteky 1: 17.35

30.júl (nedeľa) – preteky 2: 09.10

FOTO: Facebook/Hungaroring