Spielberg, Österreichring, A1-Ring či Red Bull Ring. Štyri názvy jedného miesta, ktoré hostí podujatie Formuly 1 už po 31.-krát. Okruh, nachádzajúci sa v centrálnej časti Rakúska pri obci Spielberg bei Knittelfeld, je jednou z dvoch najdostupnejších možností pre slovenského diváka vidieť naživo vozy kráľovnej motošportu. Leží vo vzdialenosti asi 265 km od nášho hlavného mesta a autom by ste k nemu mali doraziť za menej než tri hodiny jazdy.

Hoci sa história VC Rakúska písala predovšetkým na okruhu, kde ju registrujeme i dnes, prvé dva ročníky (1963, 1964) sa konali na ploche letiska Zeltweg upraveného po vzore Silverstonu. Víťazom premiérového ročníka sa stal, vtedy ešte len dvojnásobný majster sveta, Austrálčan Jack Brabham a monopostom Brabram-Climax.

Organizátori sa po dvoch rokoch rozhodli presunúť podujatie na riadne vystavaný okruh, no na jeho dostavbu a otvorenie sa muselo čakať až do sezóny 1970. Trať, ležiaca neďaleko letiska, dostala meno Österreichring, ktoré si poniesla ďalších 17 rokov. Jej úplne prvá verzia, ako sa používala v tomto období, bola bohatá na až príliš rýchle zákruty, no chýbali jej bezpečnostné prvky, a tak ju FIA uznala príliš nebezpečnou. VC Rakúska sa opäť raz vytratila z kalendára F1, tentoraz na desať sezón.

K návratu do prestížnej série pomohol okruhu dvorný architekt Hermann Tilke, finančne prestavbu zaistil najmä miestny investor, po ktorom bol názov trate zmenená na A1-Ring. Vypustené z neho boli rýchle zákruty a najnebezpečnejšie pasáže, aby sa jeho celková dĺžka skrátila pre potreby vtedajších čias. Táto verzia sa do histórie nezmazateľne zapísala najmä neslávne známou ukážkou tímovej réžie. V sezóne 2002 Ferrari prinútilo na čele jazdiaceho Rubensa Barrichella vzdať sa istého víťazstva v prospech jeho tímového kolegu Michaela Schumachera.

Po ročníku 2003 okruh opäť z kalendára zmizol – bolo to za účelom rekonštrukcie, ktorá počítala s rôznymi zmenami. Po tom, čo bola zbúraná boxová ulička a hlavná tribúna, boli práce zastavené a okruh ostal nepoužiteľný. Po niekoľkých rokoch ho odkúpil mimoriadne úspešný podnikateľ Dietrich Mateschitz, majiteľ firmy vyrábajúcej energetické nápoje a tak isto aj vlastník tímov Red Bull a Toro Rosso. Jeho cieľom bolo prinavrátiť Formulu 1 do jeho vlasti. Zatiaľ posledná rekonštrukcia bola dokončená 15. mája 2011. V tom čase sa pri Spielbergu predstavili len série DTM a F2 (nie dnešná F2, ktorá zmenila názov z GP2). Rakúšania si na návrat kráľovnej motošportu museli počkať až do sezóny 2014. V prvých dvoch ročníkoch nenašiel premožiteľa Nico Rosberg (Mercedes), tomu minulému dominoval jeho tímový kolega Lewis Hamilton.

Trať, ako ju poznáme v súčasnosti, je dlhá 4 318 metrov, skladá sa len z desiatich zákrut a na prejdenie obligátnej 300-kilometrovej vzdialenosti je potrebných až 71 kôl. Pred zrakmi štyridsaťtisíc prítomných divákov prešiel vzdialenosť jedného kola Michael Schumacher (Ferrari) v roku 2003 za čas 1:08.337. Aj napriek rekonštrukcii je stále v platnosti, keďže profil samotnej vozovky sa výrazne nezmenil.

Na vyrovnanie historických tabuliek v najvyššom počte víťazstiev má reálne šance stajňa Ferrari. V súčasnosti majú 5 triumfov, čo je o jeden menej ako McLaren. Výhra Mercedesu by zas znamenala dorovnanie štyroch prvenstiev legendárneho Lotusu, z hľadiska tejto sezóny zvýšenie náskoku tímu na čele Pohára konštruktérov.

Program Formuly 1 bude už tradične dopĺňať Formula 2, kde sa bodový stav v Pohári jazdcov výrazne zmenil a Charles Leclerc (Prema, Ferrari Driver Academy) vedie už o 42 bodov.

Oveľa zaujímavejšie z hľadiska boja o majstrovský titul to vyzerá v F1 – Sebastian Vettel (Ferrari) má pred Lewisom Hamiltonom (Mercedes) náskok len 14 bodov, čo je pri súčasnom systéme bodovania pomerne ľahko zmazateľná strata. Navyše, k vyostreniu majstrovského boja, či už na trati alebo mimo nej bezpochyby prispeje výraznou mierou aj kontroverzná situácia z predošlých pretekov. Určite sa teda máme na čo tešiť, susedné Rakúsko nám má čo poskytnúť - nielen čo sa týka diania na trati.

Program – Formula 1

08.júl (sobota) – FP3: 11.00 – 12.00, kvalifikácia: 14.00 – 15.00

09.júl (nedeľa) – preteky: 14.00

Program – Formula 2

07.júl (piatok) – kvalifikácia: 15.55

08.júl (sobota) – preteky 1: 15.35

09.júl (nedeľa) – preteky 2: 10.20

FOTO: Facebook/Red Bull Ring