Ak by sme hľadali miesto, ktoré možno považovať za kolísku Formuly 1, nenašli by sme lepšiu odpoveď ako Veľkú Britániu. A zrejme ani tradičnejší okruh ako Silverstone, hoci sa na ňom neodjazdil každý ročník, no i tak trať postavená na bývalom letisku patrí medzi najobľúbenejšie a najstaršie vôbec.

Už pred začatím éry Formuly 1 sa v Británii uskutočňovali rôzne preteky, prvé významnejšie sa datujú na okruhu Brooklands v rokoch 1926 a 1927. Silverstone bol v tej dobe ešte vojenským letiskom, a tak jazdci dostali možnosť na ňom súperiť až po dvoch svetových vojnách. Keď v roku 1950 vznikol šampionát F1, trať v Silverstone v kalendári nechýbala. Prvým víťazom sa stal Giuseppe Farina na Alfe Romeo, ktorý dominoval aj v celom ročníku.

Niekoľko nasledujúcich sezón si okruh neďaleko Londýna držal pozíciu jediného usporiadateľa pretekov F1, no v rokoch 1955 až 1986 sa striedal s traťami Aintree a Brands Hatch. Za ten čas boli vykonané rôzne stavebné úpravy, ktoré dopomohli k väčšej bezpečnosti, boli vybudované úplne nové boxy, pridané alebo odobrané zákruty či založená jazdecká škola.

V roku 1987 sa Veľká cena Veľkej Británie opäť vrátila na vozovku Silverstonu. Vtedy možno nikto neveril, že striedaniu okruhov je na dlhé roky koniec. Presnejšie povedané, do dnešného dňa sa preteky F1 v Británii nekonali na inom okruhu, hoci v roku 2009 všetko nasvedčovalo tomu, že dianie sa presunie na trať v Doningtone, no nakoniec z toho nič nebolo a Silverstone podpísal 17-ročný kontrakt. Od toho času bola urobená úprava boxovej uličky a aktívne sa rieši oveľa väčší problém, hoci sa netýka profilu priamo trate – doprava. Okruh je postavený na vidieku a v nedávnej minulosti k nemu viedli len úzke cesty nižšej triedy, čo spôsobilo každoročne kolaps dopravy pri snahe fanúšikov dostať sa na miesto činu. Nepríjemnosť sa podarilo čiastočne vyriešiť výstavbou obchvatu A43 Silverstone, no i tak je cesta na okruh mnohokrát nepríjemná. Prominentnejší diváci preto prichádzajú radšej helikoptérami, ktoré majú dostatok priestoru na pristávanie vo vnútornej časti okruhu. Hovorí sa, že heliport je v čase konania pretekov najvyťaženejší v celej Británii.

Často využívaná je nielen pristávacia plocha, ale aj samotný okruh. Kým niektoré slúžia výlučne pre podujatie F1, Silverstone hostí veľký počet rôznych ďalších sérií, medzi ktoré patria preteky MotoGP a jej sprievodné podujatia, vytrvalostné WEC v rámci šesťhodinovky Silverstone, medzinárodné i britské majstrovstvá superbikov, Európsku sériu Le Mans, Formulu 3000, britskú F3 či sériu GT. V tomto zozname nechýbajú ani Formula 2 a GP3, ktoré budú dopĺňať víkend F1 o ďalšie napínavé udalosti.

Silverstone, ako ho poznáme po prestavbe z roku 2011, je dlhý 5 891 metrov, pričom najrýchlejšie túto vzdialenosť prekonal Mark Webber (Red Bull, 2013) – 1:33.401. Celková dĺžka pretekov je 306,198 km, čo je prepočítané na 52 kôl. Čo sa rekordov týka, na vyrovnanie piatich víťazstiev Jima Clarka a Alaina Prosta má tento rok šancu domáci jazdec Lewis Hamilton (Mercedes). Ak by sa tak stalo, bolo by to pre Brita už neuveriteľné štvrté víťazstvo v rade (piate celkovo – jedno zaznamenal v roku 2008) na pôde Silverstonu. V tímových štatistikách sa zrejme nič meniť nebude, Ferrari s najväčšou pravdepodobnosťou udrží svoj náskok jedného triumfu pred McLarenom, prípadne ho ešte zvýši.

Je možné, že dianie na trati okorení aj počasie. Pomerne nízke teploty a možnosť prehánok či intenzívnejšieho dažďa sú faktory, s ktorými treba rátať každoročne vo väčšej či menšej miere. Všetko podstatné sa dozvieme už onedlho, v nedeľu 16. júla vystúpi na pódium ďalší víťaz najtradičnejšieho podujatia v kalendári F1.

Program – Formula 1

15.júl (sobota) – FP3: 11.00 – 12.00, kvalifikácia: 14.00 – 15.00

16.júl (nedeľa) – preteky: 14.00

Program – Formula 2

15.júl (sobota) – preteky 1: 16.00

16.júl (nedeľa) – preteky 2: 10.20

FOTO: Facebook/Silverstone