V roku 2003 sa 27-ročný obranca Miroslav Brumerčík rozhodol pre odchod do Medveščaku Záhreb. Vzájomná spokojnosť zvolenského rodáka a chorvátskeho klubu vyústila do osemročnej spolupráce, ktorá bola prerušená krátkym návratom domov, kde v tíme zvolenského rivala z Banskej Bystrice pomohol vybojovať postup medzi elitu. Na juhu Európy však našiel druhý domov, dokonca získal chorvátske občianstvo, vďaka čomu mohol v 45 zápasoch obliecť aj reprezentačný dres. S chorvátskou reprezentáciu získal v nižšej divízii zlato a striebro, s Medveščakom vyskúšal štyri rôzne súťaže. V roku 2011 sa s hráčskou kariérou musel rozlúčiť, pri hokeji však ostal. V materskom klube prijal funkciu marketingového manažéra, v ktorej pôsobí už šiestu sezónu.

Hoci v súčasnej dobe čelí neľahkej úlohe, ostáva plný pozitivizmu a práca ho nadovšetko baví. Neustále sa snaží hľadať novú cestu, ktorou by klub zviditeľnil a prilákal čo najviac fanúšikov. Miroslav Brumerčík v rozhovore pre Presilovku priblížil okrem iného aj rozdiely v marketingu medzi Slovenskom a zahraničím a prezradil aj to, kde berie inšpiráciu na nové nápady.

V čom spočíva vaša funkcia marketingového manažéra?

Hlavnou úlohou je napĺňať časť rozpočtu z partnerských reklamných zmlúv. To znamená pracovať na tvorbe mena tak, aby sme sa spájali s čo najväčším počtom partnerov, ktorí by do nášho projektu chceli vstúpiť a podporiť nás. Vieme, že šport je výrazne podvyživený a robíme, čo môžeme, aj keď bez peňazí je to veľmi náročné. Snažíme sa teda hľadať cestičky, ako by sa to dalo robiť dobre za prijateľné náklady. V prvom rade ma majitelia platia za to, aby som napĺňal rozpočet. Popritom, samozrejme, mám na starosti marketing celého klubu. Teda prezentáciu značky našich seniorských hokejistov, ktorých chceme ukazovať ako vzory pre mládež, pretože jej výchova je našou prioritou. Veľmi ťažko pritiahneme deti k športu, ak nebudú mať vzory. Preto je dôležité mať kvalitné seniorské mužstvo. V neposlednom rade je to aj prezentácia mládeže, rôzne náborové akcie pre deti s cieľom podpory a rozširovania hokejovej základne HKM.

Sú to teda akési spojené nádoby...

Samozrejme. Keď nebudeme mať kvalitné seniorské mužstvo, hokej deti nenadchne, divákov bude menej, nebude sa môcť šíriť dobré meno. Takto je to spojené. Ďalšou mojou funkciou je teda pracovať na zlepšovaní ponúkaného vybavenia pre tie maličké deti, ktoré potrebujeme od počítačov a z ulice stiahnuť zase k športu. To sa totiž vytrácalo, potom sa v kluboch zápasí s tým, že nie sú počty a robia sa nábory namiesto výberov.

Keď už však hovorím o mládeži, rád by som povedal, že to nie je také čierne, ako to väčšinou vidíme. Práve teraz žneme to, čo sme zasiali po prevrate. Prestali tiecť peniaze, začal športovať ten, kto na to mal. Ale som presvedčený, že na Slovensku je stále veľa kvalitných a fundovaných trénerov, ktorí dokážu vychovať budúce hviezdy.

Je toho teda pomerne dosť, čo spadá do vašej náplne práce.

Je toho asi dosť. A som rád, lebo v hokeji som celý život a baví ma to, takže nesťažujem sa. Napriek ťažkým ekonomickým podmienkam a situácii na Slovensku je stále dosť partnerov, ktorí sú ochotní prispieť. Samozrejme, na kvalitnejší hokej sú potrebné tie čiastky od sponzorov, reklamných partnerov, ako aj fanúšikov ešte vyššie.

Popri práci marketingového manažéra odovzdáva Miroslav Brumerčík skúsenosti ako tréner mladších ročníkov. (foto:hkmzvolen.tipsportliga.sk)

Ako sa po skončení hráčskej kariéry zrodilo rozhodnutie dať sa na dráhu športového marketingu?

Hráčsku kariéru som končil v Medveščaku Záhreb, keď už som po zranení nebol schopný konkurovať mladým kanadským obrancom v mužstve. Tam sme sa zhodli, že by bolo vhodné, aby som pokračoval v trénerskej kariére pri malých deťoch. To ma hneď chytilo. Posledné dva roky som tam pracoval s prípravkou, ešte ako aktívny hráč. Bol to taký prirodzený prechod. Začal som robiť trénera troch najmenších kategórií a asistenta pri dvoch vyšších. Rok potom sme sa príliš nevedeli dohodnúť na ďalšom pôsobení. Ja som tam mal celú rodinu a podmienky, za ktorých by som mohol pokračovať, už neboli také výhodné, takže som uvažoval o návrate domov. Generálnym manažérom vo Zvolene bol vtedy pán Čanky. Keďže sme sa poznali z hokejovej kariéry a veril, že by som sa na túto pozíciu hodil, ponúkol mi ju. Vždy som mal predstavu robiť po skončení kariéry manažérsku prácu.

Dostal som teda za úlohu zháňať do klubu peniaze. Marketing na Slovensku sa vtedy len rozbiehal a ja som sa v tom videl. Keď človek zažije niektoré veci ako bývalý hráč, vie si predstaviť, ako by to malo vyzerať. Samozrejme, nie všetky myšlienky zvonka sa dajú implementovať u nás. Jednak sme odlišná mentalita a ako fanúšikovia sme ekonomicky inak silní. Všetko treba transformovať na naše podmienky a potom to môže dať výsledok. Ale dá sa povedať, že v tejto práci som sa hneď našiel.

Čo ste za obdobie vášho pôsobenia stihli odpozorovať?

Stále sa akoby zabúda na ten marketingový vklad. Kluby sú na tom tak, že jednoducho nemajú priestor, aby vkladali väčšie prostriedky do marketingu napriek tomu, že by mali prísť reálne väčšie peniaze späť. Niečo dáš, dostaneš späť. Nedáš, dostaneš späť, ale málo. Nie je to jednoduché, všade vo svete je v marketingových oddeleniach zamestnaných podstatne viac ľudí. Fungujú inak, fanúšikovské zázemie je iné, sú odlišné zákony v športe. Už len vtedy, keď sa pozrieme do Česka. Je to krása, keď vidíte, ako sa to dá a ako sa to má robiť.

Stále sa máme čo učiť, stále máme čo zlepšovať, no robíme najlepšie, ako v daných podmienkach vieme. Samozrejme, náš základný produkt je hokej. Keď budeme hrať kvalitný hokej, ktorý sa fanúšikom bude páčiť - dynamický, rýchly a s množstvom súbojov a streľby, tak verím, že to je to hlavné, čo ľudí pritiahne. Pretože doteraz je stále príjem zo vstupného pre rozpočet klubu zanedbateľný.

V drese Medveščaku Záhreb odohral Miroslav Brumerčík dokopy osem sezón. (foto: wikiwand.com)

Aj napriek nie zlým športovým výsledkom a vašim snahám na propagačných akciách a marketingových aktivitách si v posledných rokoch zvolenský divák veľakrát ťažko hľadá cestu na štadión vo väčšom počte. Samozrejme, nejde tu iba o Zvolen. Kde vidíte príčinu? Sú diváci nároční?

Videl by som to z viacerých pohľadov. Jeden je odzrkadlenie situácie v spoločnosti, kde ľudia hľadia len na to, ako prežiť. Neužijú si, nedovolia si minúť na extra pôžitky. Druhá vec je tá, že sú apatickí, až letargickí voči športu ako takému. Vypestovali sme v ľudoch to, že šport nie je až taký dobrý a potrebný. Niekedy bol športovec niekto, na koho sa ľudia chodili pozerať a videli sa v ňom. Dnes sa športovec a jeho úloha degradovala na nejakého „darmožráča", ktorý zarába svoje peniaze za niečo, čo by vlastne ani nemal. Toto zmýšľanie sa dá len ťažko pochopiť.

Kedysi sa ľudia športom oveľa viac zabávali, prinášal im viac zážitkov a príjemných spoločenských chvíľ. Bola to masovka, zimáky boli úplne plné. Samozrejme, sú názory, že kvalita išla dole, že sa nie je na čo pozerať, že po odchode Slovana sa vytratila rivalita. Ďalšia vec je, že dnes je toľko veľa možností, ako tráviť voľný čas. Je toľko možností, ako minúť peniaze. Šport aj kultúra a každý ďalší podnikateľský subjekt bojuje o toho istého človeka. Pohľadov je teda viac. Ako si spomenul, aj keď hokej nebol zlý, ľudí nebolo až toľko, to ma mrzí. Každý sa nejak pripravoval: „Veď keď príde play-off.“

Čo sa dá robiť lepšie?

Na základe názorov fanúšikov, že základná časť je nezaujímavá, možno by mal byť vytvorený väčší tlak na kluby a Pro-Hokej, aby sa uvažovalo o zmene modelu súťaže. Napríklad rozdelenie bodov po polovici sezóny, prípadne rozdelenie na dve polovice ako nadstavba. Keď už ľudia budú na zimáku a uvidia dobrý hokej, tak je predpoklad, že pošlú pozitívnu informáciu ďalej a získame ďalších fanúšikov. Samozrejme, pokiaľ ide o Zvolen, tunajší divák je veľmi náročný v tom, že Zvolen hral vždy popredné priečky a hral dobrý hokej. To by mohol byť tiež jeden z dôvodov. Kým Zvolen nie je na prvých troch miestach a nedominuje nad ostatnými, nie je hokej pre bežných fanúšikov až taký „zaujímavý".

Robili sme prieskumy a ankety, kde sme sa divákov pýtali, čo treba zmeniť, čo by malo byť iné, aby chodili. Niektoré odpovede radšej spomínať nebudem, ale človek by neveril, či uvedené naozaj môže byť dôvod. Väčšina z nich je na samotných fanúšikoch. Potom boli napríklad také, že je zima. Áno, máme starý zimák a keď udrie vonku mínus dvadsať, viem si to predstaviť. Ale na tieto investície klub jednoducho nemá. My vieme o potrebnom skultúrnení zázemia. Na všetko však potrebujeme toľko peňazí, že my by sme - obrazne povedané - potrebovali 5000 ľudí každý zápas, aby sme si mohli dovoliť inovovať všade.

Potom sú tu vstupenky. Stále pripravujeme nové akcie na vstupenky, len aby sme fanúšikov pritiahli a aby sa informovali medzi sebou. Ale stále je to o tom, že potrebujeme naozaj urobiť taký „boom“, že fanúšikovia sami budú tým oznamovacím kanálom a že to bude spoločná robota. Ja verím, že túto sezónu sa to znova naštartuje a že zvolenský zimák bude, tak ako kedysi, plný počas celej sezóny.

Športový riaditeľ HKM Miroslav Klein, Miroslav Brumerčík a tréner Juraj Chabada (foto: hkmzvolen.tipsportliga.sk)

Je to začarovaný kruh? Ľudia akoby čakali, že im niekto niečo dá, pritom oni by do veľkej miery mali byť tými, ktorí nosia do klubu peniaze. Vyššie návštevy, viac príjmov zo vstupného...

...kvalitnejšie mužstvo, lepší hokej, a tak ďalej. Presne tak. Veľakrát som bol až smutný z toho, že my urobíme nejaký krok a nestretne sa s pozitívnou odozvou. Napríklad vlani. Prvýkrát sme dali fan predmety k permanentke. Veľa ľudí to potešilo, ale veľa povedalo: „Aj tak ma tá sezóna vyjde viac ako minulý rok.“ Môj argument bol: „Ale stále vás to vyjde o 50% menej ako toho, kto si bude platiť sólo lístok a zároveň je to o 50% menej ako v ostatných kluboch.“ Ľudia si musia uvedomiť, že aj keď možno na jedenkrát tá suma vyzerá byť hrozná, v prepočítaní má vyše 40% zľavu na každý zápas. Dostanú balíček od sponzorov a nejakú drobnosť od klubu, napriek tomu sa niekedy necítia byť partnerom.

Snažím sa v ľudoch vyvolať pocit, že keď dajú tri alebo päť eur za lístok a donesú so sebou ďalších desať známych a budú to robiť každý zápas, tak je to obrovská podpora klubu. Aby nemali pocit, že ide o vyhodené peniaze. Robili sme polepy áut. Nebolo to o tom, aby sme získali peniaze, bolo to o tom, aby sme šírili meno klubu, aby čo najviac ľudí videlo náš znak a že tí, ktorí ho majú, sú na to naozaj hrdí. A toto by som chcel rozšíriť. Je to však aj o tom, že nerád robím rovnaké veci. Snažíme sa o drobné obmeny, no stále vymýšľame niečo nové, aby to ľudí nenudilo, aby nás stále sledovali a aby sme boli viac prepojení.

Lebo hokej robíme hlavne pre našich fanúšikov. Všetci si želáme, aby tu bol plný zimák. Nech majú zážitok diváci aj hráči a aby sme mali spoločne radosť.

Čo sa chystáte ponúknuť fanúšikom v novej sezóne?

Začali sme s našimi fanúšikmi komunikovať v zmysle, že my ich potrebujeme a oni by mali byť naším najdôležitejším partnerom. My pre nich chceme pripraviť produkt, aby boli ochotní naň niečím prispieť. Myslím si, že po dlhšom čase je medzi ľudmi veľmi pozitívna atmosféra. Teraz je už len na chalanoch, aby predvádzali také výkony na ľade, aby ľudí bolo na zímáku čoraz viac a aby sme im vytvorili nejaký zážitok. Snažíme sa vymýšľať stále nové veci, dohodli sme sa na spolupráci Angels Cheerleaders. Pripravujeme fan zónu pred štadiónom, kde môžu súťažiť malí aj veľkí, zabaviť sa a príjemne stráviť predzápasové, ale aj prestávkové čakanie. Chceme dať ľudom aj pridanú hodnotu, okrem dobrého hokeja a dobrých služieb. Aby to nebolo len o tom, že prídem na hokej, zakričím si a idem domov, ale aby sa to naozaj stalo spoločenskou udalosťou.

Potrebujeme sem dotiahnuť väčšiu masu, hlavne mladých a rodiny s deťmi. Potrebujeme dostať na hokej aj mladých, aby sme si vychovali novú generáciu fanúšikov, aj tie deti, ktoré by posúvali správnu atmosféru na svojich kamarátov a aby sa z nich zase stali hokejisti, ktorých tak veľmi potrebujeme. Potrebujeme tiež pozitívne myšlienky a informácie. Negatívne sa šíria oveľa rýchlejšie, ale keď každý jeden bude šíriť pozitívne, tak to pôjde. Ja som zástanca pozitívneho myslenia. Čím viac pozitívnych ľudí máme okolo seba, tým menej nenávisti, závisti a tým viac spokojných a šťastných ľudí stretávaš. To sú myšlienky, ktoré sa snažím používať v živote aj v práci. Neostáva iné, len vytrvalo pracovať, a fanúšikovia nám to určite vrátia.

Miroslav Brumerčík preberá od mesta ocenenie pre A-mužstvo HKM Zvolen. (foto: hkmzvolen.sk)

Hovorili ste o nových nápadoch. Odkiaľ beriete v tomto smere inšpiráciu? Do akej miery sledujete aktuálne trendy, napríklad aj v zahraničí?

Keď som do klubu prichádzal, hlavné myšlienky vychádzali z Medveščaku, kde som dlhé roky pôsobil a väčšinu tých nápadov som sám zažil. Časť z tých nápadov, ktoré som vedel, že by sa dali použiť aj u nás, som sa snažil zaviesť a vyskúšať. Samozrejme, nikto nie je najmúdrejší a vždy je už niečo vymyslené. Treba to teda len transformovať na podmienky, ktoré sú u nás a danú myšlienku posunúť. Sledujem české alebo EBEL-ligové kluby. Pozriem, samozrejme, aj do NHL. Nedá sa však povedať, že by som mal vytipovaný jeden klub.

České kluby to robia výborne, napríklad Kometa. Ale tam ani nie je rozdiel, pretože marketing sa tam naozaj rozbehol tak, že je to radosť pozerať. Prečo by sme nepochválili aj Bystricu? Neviem, či je to vhodné spomenúť pre našich fanúšikov, ale prečo nie? Začalo sa tam viac pracovať s fanúšikom, prišiel dobrý hokej a výsledky a počas pár rokov vybudovali také zázemie, že majú zimák plný. Stále sa máme čo učiť, stále je to ako motor, ktorý ťa ženie dopredu, a vieš, že ho nemôžeš vypnúť. Musíš robiť ešte viac, aby si sa vyrovnal - povedzme - aj najbližším susedom.

Kde v oblasti marketingu vidíte najväčšie rozdiely medzi našou ligou a zahraničím, trebárs Medveščakom?

Tam vynakladajú podstatne viac prostriedkov na marketing v ponímaní prezentácie a vytváraní dobrého mena. Klub na vás doslova skáče z každej strany. Kým sa u nás nepozmenia zákony, aby viac firiem a súkromných spoločností mohlo podporovať šport a bolo to pre nich výhodné, tak to budeme musieť zatiaľ pretlačiť, ako sa dá. Tu vidím najväčší problém a rozdiel. My sme s kolegom na marketingovom oddelení dvaja, tam robili šiesti ľudia.

U nás, aj z toho dôvodu, že je to také podvyživené, bohužiaľ, na toľkých ľudí nieto. Ale stále som pozitívny. Aj keď veľakrát som počul: „Môžeš robiť, čo chceš, aj tak sa nič nezmení.“ A ja si stále myslím, že áno. Raz môže prísť slabšia sezóna, ale všade vo svete je normálne, že nie každý môže byť prvý, napriek tomu tam marketingy stále fungujú. Ja by som si to predstavoval tak, že budeme jedna veľká rodina. Všetci sa budú zabávať a odchádzať zo štadióna veselí. Presne tak ako v sezóne 2012/2013, keď som sa vrátil do Zvolena - podaril sa titul. Všetko bolo nové, všetky akcie a aktivity, kdekoľvek sme prišli, ľudia nás „žrali“, hrali sme super hokej. To je to, v čo verím aj v nastávajúcej sezóne.

foto: hkmzvolen.tipsportliga.sk

Ako by ste zhodnotili situáciu v marketingu v rámci Tipsport ligy?

Vidím, že všetky kluby začali robiť viac. Určite vtedy, keď som nastupoval, tak toľko nerobili. Našli spôsob a cestičky, ako aj za menej nákladových položiek na marketing dokážu robiť dobrú robotu a lákajú fanúšikov na štadióny. To je v záujme celej ligy, aby sme ten hokej naozaj strčili dopredu a bol z neho zase jeden obrovský fenomén. Myslím si, že vo všetkých kluboch naozaj vidieť pokroky.

Chýbajú v niektorých kluboch ľudia vo vašej funkcii?

Myslím, že teraz sa už na to viac tlačí. Pár rokov dozadu však ešte boli kluby, ktoré nemali priamo marketingového manažéra. Väčšinou sa niekto staral o články a web a potom z toho vyplynula nejaká propagácia, ale nemožno hovoriť vyslovene o plánovanom marketingu.

Do akej miery sú hráči ochotní zúčastňovať sa na propagačných a charitatívnych akciách? Robia to s radosťou alebo to berú ako povinnosť?

V nesúťažnom období to robíme formou dobrovoľnosti a - povedzme - kamarátskych vzťahov, pretože s veľa hráčmi som hral, keď boli mladší. Tí to robia veľmi radi a ochotne sa zapoja do akejkoľvek charitatívnej aktivity. Niektorí to možno berú aj ako povinnosť, keďže im to káže zmluva. Ale myslím, že všetci sú v prvom rade ľudia a ako verejne známe osoby to považujú tiež za povinnosť. Ja ich vediem k tomu, že je našou povinnosťou zapájať sa do vecí, či už charitatívnych, náborových alebo takých, ktoré môžu pozitívnym spôsobom ovplyvniť našich fanúšikov a ľudí okolo nás. My by sme mali ísť príkladom. Spoločne vytvárame nejaký obraz. Ja bez fanúšika nie som nikto. Tak isto hráč bez fanúšika nie je nikto, fanúšik bez hráča a štadióna tiež nie je nikto. Všetci by sme sa mali cítiť ako jedna veľká rozvetvená rodina, kde sme všetci v tom istom dome a všetci spokojne odchádzame na svoje izby s nejakým zážitkom, emóciou a pozitívnou myšlienkou, ktorá ma prinúti prísť znova. O tom to je.

Marketingový manažér musí ísť príkladom. Darovanie krvi na akcii "Červeno-modrá kvapka pre život." (foto: hkmzvolen.sk)

Na strednom Slovensku vznikol príchodom Detvy zaujímavý hokejový trojuholník. Pre fanúšikov zrejme atraktívny, no aký dôsledok to môže mať z hľadiska sponzoringu?

Určite to bude cítiť. Teraz sa sezóny len rozbiehajú a povedal by som, že tých partnerov v tomto trojuholníku nie je až tak veľa, nebude to jednoduché. Určite sa stane, že budeme jeden na druhého krivo pozerať, pretože budeme chodiť po tých istých spoločnostiach a bude záležať len na tom, kto ponúkne ten produkt lepší, zaujímavejší a perspektívnejší. Ale ako som povedal, výzvy nás posúvajú vpred. Stále musíme ísť dopredu a vždy je nejaký impulz, ktorý ťa tlačí, aby si bol ešte lepší.

Čo by ste si zaželali do tejto sezóny?

My veríme, že to, čo sa vo Zvolene od majiteľov, cez vedenie a ľudí z podnikateľského prostredia začalo, bude úspešné. Ukázali sme, že chceme ísť trochu inou cestou, chceme pripraviť pre fanúšika zaujímavejšie mužstvo. Celá liga ide teraz trochu iným smerom. Vnímam po celom Slovensku z reakcií ľudí, že liga bude lepšia, bude na čo pozerať a divák sa bude viac tešiť. Už sa vracajú ľudia, ktorí pár rokov na hokej nechodili a kupujú permanentky. Celá táto atmosféra nás môže len tešiť. Verím, že klub nastolil správnu cestu, ktorú fanúšikovia ocenia a budú nás podporovať na tribúnach počas celej sezóny.

Miroslav Brumerčík a hráči HKM na stretnutí s fanúšikmi. (foto: hkmzvolen.sk)

Foto: Miroslav Brumerčík/archív