Sezóna 2017 patrí k tým, v ktorej sa výrazne zmenia najmä technické regulácie. Kým niektoré predošlé novinky ostali oku diváka skryté, tentoraz rozdiel zaznamená určite každý. Monoposty, vrátane pneumatík, budú väčšie a aj rýchlejšie, hovorí sa o troch až piatich sekundách na kolo. Ale nie je to len technická oblasť, ktorá prešla úpravami.
V súčasnosti jediný dodávateľ pneumatík pre F1, Pirelli, avizoval rozšírenie kolies až o 25% oproti vlaňajšku. Očakáva sa zvýšenie mechanického prítlaku, lepšia priľnavosť v zákrutách, a tým možnosť neskoršieho brzdenia a skoršieho zrýchľovania.
Stavba samotného monopostu prešla taktiež výraznou zmenou. Rozpätie predného krídla bude 1800 mm, vlani to bolo len 650 mm. Celková šírka monopostu sa zvýši až na 2 metre, čo je o 20 cm viac v porovnaní s rokom 2016. Zadné krídlo výškovo klesne len na 800 mm, väčší bude – naopak – difúzor, čím sa dosiahne silnejší výkon. Bočnice porastú z 1400 mm na 1600 mm. Tomuto sa prispôsobila aj maximálna hmotnosť auta – stúpla na 722 kilogramov, no do úvahy sa neberú pneumatiky.
Prečítajte si tiež: Kalendár F1 v novej sezóne
Pohonná jednotka by mala byť, počínajúc touto sezónou, lacnejšia – jej cena má klesnúť až o 1 milión eur. Táto regulácia sa týka zákazníckych tímov. Každá stajňa má garantované dodanie príslušného počtu motorov na každé podujatie. Zrušený bol predošlý systém žetónov pre vývoj motorov. Najvýraznejšia zmena z pohľadu diváka sa ale týka penalizácií za výmenu komponentov pohonnej jednotky. Minuloročné zbieranie trestov v jednom závode je minulosťou, platí, že ak jazdec použije počas pretekárskeho víkendu viac ako jeden komponent, ktorý je predmetov penalizácie, len prvok, ktorý bude využitý ako posledný, môže byť nasadený aj v ďalších zápoleniach bez trestu.
Zmeny nastali aj v štartovaní závodov na vode. Ak nastane situácia, v ktorej musia byť z bezpečnostných dôvodov preteky rozbehnuté za Safety Carom, po zlepšení podmienok na trati neodíde bezpečnostné vozidlo klasicky do boxov, ako sme to videli v predošlých rokoch, no jazdci sa opäť postavia na rošt a prebehne klasický štart.
Posledná novinka sa týka dizajnu heliem pretekárov. Po období, keď sa výzor prilieb menil u niektorých, napr. Sebastian Vettel, bolo zavedené pravidlo rovnakého dizajnu počas celej sezóny. Toto malo uľahčiť rozpoznávania v priebehu pretekov. Od tejto sezóny platí, že pilot si môže vybrať jedno podujatie, na ktorom bude jeho helma vyzerať inak. Očakáva sa, že to bude využité pri domácich či nočných závodoch alebo na VC Monaka, ktorá je naďalej považovaná za udalosť kalendára F1. Ďalšiu zmenu majú povolenú len v prípade prestupu do iného tímu.
FOTO: Facebook/F1