Vo svete motošportu neexistuje snáď lepší spôsob, ako sa stať nesmrteľným na všetkých kontinentoch, než získať „The Triple Crown of Motorsport“ – víťazstvo na VC Monaka, v 24-hodinovom závode Le Mans a na slávnych amerických pretekoch 500 míľ Indianapolis. Dnes sa tieto podujatia stali opäť centrom pozornosti a to vďaka Fernandovi Alonsovi. Španielsky jazdec trápiaceho sa McLarenu však nie je zďaleka jediný, kto sa rozhodol skúsiť šťastie aj v USA.

Po tom, ako Fernando Alonso oznámil svoju účasť na 500 míľ Indianapolis a vynechanie VC Monaka, na ktorej ho v kokpite McLarenu nahradí Jenson Button, sa spustila vlna pochybností o tom, či pretekár F1 dokáže bez problémov presedlať na tento typ závodov. Formát jednotlivých častí podujatia je odlišný, podmienky sú rizikovejšie, okruh je ovál, na akých F1 a ani jej podporné série nejazdia.

Kedysi však bolo bežnou praxou, že piloti F1 doplnili štartové pole tohto legendárneho závodu, ktorý bol dokonca súčasťou kalendára Formuly 1 v rokoch 1950 – 1960.

Ak sa pozrieme na odlišnosti medzi Formulou 1 a „Indy“, na prvý pohľad je jasné, že 500 míľ Indianapolisu si vyžaduje viac času než jeden závod v F1. S tréningmi sa začína celé dva týždne pred samotnými pretekmi. Od pondelka do soboty prvého týždňa prebehne 6 tréningov, z ktorých štyri trvajú až šesť hodín! Cez víkend sa taktiež koná kvalifikácia. Zabudnite na hodinku, ktorú strávite pri televízore, aby ste zistili, kto sa postaví na pole position. Sobota je prvým kvalifikačným dňom. Všetci jazdci sa zúčastnia takmer dve hodiny dlhého merania časov. V nedeľu nasleduje ďalší tréning a po ňom dve polovice kvalifikácie – v prvej sa predstavia všetci okrem najrýchlejšej deviatky z predošlého dňa, ktorá má vlastnú 45-minútovú sekciu. Pretekári nevychádzajú na trať naraz, ako to poznáme z F1, ale každý zajazdí štyri kolá.

18641812_1583000121733739_472512248_o.jpg

FOTO: Twitter/ZBrownCEO

V pondelok a piatok druhého týždňa sa konajú posledné dva tréningy, aby v nedeľu (tento rok 28. máj) jazdci konečne odštartovali do 800-kilometrového závodu po známej vete: „Dámy a páni, naštartujte motory.“ 200-kolové preteky zvyčajne trvajú viac ako tri hodiny, počas ktorých sa taktiež v boxoch dopĺňa palivo. Pre diváka F1 je počet zastávok určite prekvapujúci – sedem až desať.

Po pretekoch neuvidíme šampanské – Američania stavili na zdravú mliečnu alternatívu ako ďalšiu z početných tradícií, a táto je skutočne dlhá – siaha až do roku 1936. Víťaz získa trofej Borg-Warner. Odovzdaná mu je počas slávnostného banketu večer po závode, ktorý sa každoročne usporadúva od sezóny 1972.

18697640_1582999601733791_1188952285_o.jpg FOTO: Twitter/Honca Racing F1

Keď sa pozrieme do historických štatistík, okrem sezón, v ktorých bol závod 500 míľ Indianapolis súčasťou kalendára F1, zúčastnilo sa týchto pretekov množstvo jazdcov z kráľovnej motošportu, z toho trinásť bolo majstrov sveta. Pravdaže, nie každému sa podarilo získať prvenstvo aj za oceánom, no aspoň päť uspelo. Navyše, minulý rok si slávnu trofej odniesol Alexander Rossi, ktorého krátke pôsobenie v F1 nebolo veľmi úspešné, no v Amerike dokázal zvíťaziť na prvý pokus.

Zaujímavosťou je, že väčšina majstrov sveta F1 sa zúčastnila slávneho závodu v Indianapolise ešte pred svojou kariérou v najslávnejšej európskej sérii. Boli to Alberto Ascari, Jim Clark, Jackie Stewart, Denis Hulme, Jochen Rindt, Mario Andretti a Jacques Villeneuve. Z nich si prvenstvo pripísali len poslední dvaja menovaní. V opačnom poradí to zobrali Jack Brabham, Graham Hill, Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet a Nigel Mansell. Z víťazstva sa však radovali len Hill a Fittipaldi.

Z bývalých jazdcov F1 sa v posledných rokoch do histórie amerického motoršportu nezmazateľne zapísali ešte Juan Pablo Montoya a už spomínaný Alexander Rossi. Tento rok sa fanúšik Formuly 1 môže tešiť hneď na niekoľko „starých známych“ – svoju rýchlosť si okrem Fernanda Alonsa overia aj Max Chilton, Takuma Sato, Juan Pablo Montoya a Alexander Rossi. Pôvodne sme v štartovej listine registrovali aj bývalého jazdca Toro Rosso Sébastiena Bourdaisa, no ten mal počas prvého dňa kvalifikácie veľmi nepríjemnú nehodu, pri ktorej si zlomil panvu a poškodil bedro.

101.ročník legendárneho závodu 500 míľ Indianapolis štartuje už túto nedeľu o 18.14 nášho času. V približne trojhodinových pretekoch iste nebude núdza o napínavé momenty a zrejme aj nebezpečné kolízie, ktoré sú pri ováloch akýmsi pravidlom. Dúfajme teda, že záver pretekov si okrem divákov pozrú aj všetci jazdci, niektorí aspoň z boxov, a pohár pre víťaza pozdvihne nad hlavu ten najlepší.

FOTO: Twitter/IndyCar