Formula 1 sa po letnej prestávke vracia na okruhy a tým prvým je už tradične ikonický Spa-Francorchamps. Premenlivé počasie, dĺžka trate, slávna Eau Rouge či možno už len fakt, že ukončuje dlhé čakanie na víkendovú dávku adrenalínu a napätia, sú dôvody, pre ktoré je belgická Veľká cena považovaná za jednu z najobľúbenejších medzi jazdcami i fanúšikmi.

Tradícia pretekov v Belgicku siaha až do roku 1924 a viaže sa práve k tomuto okruhu, čím sa radí k najdlhšie využívaným tratiam vôbec. Pôvodne pätnásťkilometrový okruh začal písať svoju históriu naozaj výrazne – vôbec po prvý raz sa tu konali preteky 24-hodín Spa.

Keď sa v sezóne 1950 zrodil šampionát Formuly 1, Spa bolo pri tom. Prvý, kto v Ardenských lesoch triumfoval, bol Juan Manuel Fangio s Alfou Romeo. Nebolo to však už na pôvodnom profile tak, ako ho navrhli Jules de Thier a Henri Langlois Van Ophem, ale na skrátenej, štrnásťkilometrovej, rýchlejšej verzii. Úprava však rozhodne nedbala na bezpečnosť. Prakticky jediné bezpečnostné prvky boli tie, ktoré boli súčasťou ciest bežnej premávky v úsekoch, ktoré boli a stále sú tvorené verejnými komunikáciami. Tento fakt v kombinácii so stále veľmi vysokými rýchlosťami a slabými ochrannými prvkami samotných áut zapríčinil množstvo smrteľných nehôd. V roku 1960 zomreli dokonca dvaja jazdy len v priebehu pätnástich minút!

21057820_1688572234509860_1029467425_o.jpg Twitter/Circuit SPA

Práve vysoký počet úmrtí bol príčinou, pre ktorú sa v sezóne 1970 VC Belgicka a vynechala. Aj napriek snahe prestavať okruhu sa najslávnejší šampionát motoristického športu presunul do Zolderu. Spa si muselo na svoj návrat do kalendára F1 počkať až do roku 1983, žiaľ, len jednorazovo. Zmena nastala len o dva roky neskôr a práve od ročníka 1985 sa VC Belgicka nekonala na inej trati.
Okruh, na ktorom sa jazdilo do osemdesiatych rokov, prešiel viacerými stavebnými úpravami, ktoré sa odlišovali najvýraznejšie v známych Bus Stop Chicane či Eau Rouge. Posledná rekonštrukcia prebehla počas roku 2006, keď bolo podujatie pre stavebné práce vypustené zo zoznamu pretekov. Prestavané bolo pit lane a zároveň profil obsahuje oboje, Bus Stop Chicane a Eau Rouge, pričom dĺžka trate sa zastavila na 7,004 km s devätnástimi zákrutami. Traťový rekord drží Sebastian Vettel (2009, Red Bull) s časom 1:47.263. Preteky sú už tradične vypísané na 44 kôl, čo znamená, že jazdci počas pretekov absolvujú 308,052 km. V predbiehaní im budú tradične pomáhať dve DRS zóny umiestnené medzi štvrtou a piatou zákrutou, respektíve na štartovej/cieľovej rovinke.

Minulý rok sa z triumfu tešil úradujúci majster sveta Nico Rosberg, a tak je isté, že tento rok uvidíme iného víťaza. Svojimi poveternostnými podmienkami dáva Spa niekedy šance aj na prekvapivé výsledky, no o miesta v historických tabuľkách sa určite pobijú jazdci Ferrari i Mercedesu. Triumf pretekára z Maranella by znamenal upevnenie najväčšieho počtu víťazstiev v histórii. Kimi Räikkӧnen (Ferrari) môže vyrovnať počet prvenstiev Ayrtonna Sennu, čo sa týka tejto trate, Hamilton (Mercedes) a Vettel (Ferrari) majú šancu sa dorovnať Juanovi Manuelovi Fangiovi či Damonovi Hillovi. Po víťazstve túžia aj pretekári Red Bullu, ktorému v tejto sezóne stále chýba rýchlosť či spoľahlivosť tých najlepších.

Formulu 1 tradične dopĺňajú série Formula 2, GP3 a Porsche Supercup, pričom diváka určite potešia vyrovnané boje o titul šampióna v GP3. Aktuálne je lídrom junior Mercedesu George Russell, no jeho náskok pred druhým Jackom Aitkenom, z juniorského programu Renaultu, a ďalšími, nie je vôbec veľký a jedny preteky môžu výrazne premiešať celkovým poradím. F2 naďalej kraľuje s päťdesiatbodovým náskokom Charles Leclerc (Prema, Ferrari).

Štatistiky hovoria, že každé tretie preteky v Spa bol odjazdený v mokrých podmienkach. Tento rok meteorológovia varujú pred možnosťou dažďa v piatok, ale tak isto aj v nedeľu. Či budú mať pravdu, uvidíme, no aj bez dažďa nás určite čaká množstvo zaujímavých súbojov a napätia a hlavne, koniec čakania na návrat Formuly 1 po dlhej letnej prestávke.

Program – Formula 1

26.august (sobota) – FP3: 11.00 – 12.00, kvalifikácia: 14.00 – 15.00

27.august (nedeľa) – preteky: 14.00

Program – Formula 2

26.august (sobota) – preteky 1: 16.00

27.august (nedeľa) – preteky 2: 10.15

Program – GP3

26.august (sobota) – preteky 1: 17.35

27.august (nedeľa) – preteky 2: 09.00

FOTO: Twitter/Circuit SPA