Formula 1 sa po jednovíkendovej prestávke opäť vracia na okruhy. Tentoraz je jej dejiskom veľmi populárna trať Interlagos v Brazílii. Jazdcov i inžinierov čaká náročná výzva spojenia jazdy proti smeru hodinových ručičiek, hrboľatého asfaltu, vyššej nadmorskej výšky či dlhých roviniek a technických pasáží.

Brazília patrí neodmysliteľne do kalendára F1 od roku 1972, respektíve 1973. V sezóne 1972 ešte neboli body získané za triumf započítané do Pohára jazdcov, no i tak mal Carlos Reutemann (Brabham-Ford) nepochybne radosť, keď nad hlavu dvíhal víťazný pohár. Ako prvý si najvyšší počet bodov z trate medzi dvoma jazerami odniesol domáci matador Emerson Fittipaldi (Lotus-Ford). Brazílčanom sa tu bezpochyby darí, trať, ktorá nemala ani stáť, zažila víťazstvá ďalších štyroch talentov z tejto krajiny (Carlos Pace, Nelson Piquet, Ayrton Senna, Felipe Massa).

Jednou zo zaujímavostí okruhu je bezpochyby jeho poloha – nájdeme ho uprostred São Paola, jedného z najľudnatejších miest sveta. Pôvodne mala na jeho mieste stáť bytová zástavba, no investor, ktorý kúpil obrovský pozemok na stavebné účely, neskôr zistil, že jedna jeho časť vôbec nie je vhodná na zamýšľaný projekt, a tak sa rozhodol vybudovať okruh. Ako sa mesto rozrastalo, z trate na okraji mesta sa stala trať uprostred mesta. Svoje pomenovanie si zaslúžila vďaka polohe medzi dvoma jazerami, čo je aj doslovný preklad názvu „Interlagos“, ktorý je všeobecne zaužívaný medzi priaznivcami F1. Menej ľudí však vie, že oficiálny názov tejto trate je Autódromo José Carlos Pace. Svoje meno nesie po miestnom rodákovi, víťazovi VC Brazílie z roku 1975, ktorý prišiel o život na ďalšom brazílskom okruhu Mairiporã tri sezóny po svojom triumfe na domácej pôjde.

23484728_1767500713283678_2076343294_o.jpg FOTO: Twitter/ToroRossoSpy

Trať postavená v roku 1940 prešla viacerými zmenami. Jej pôvodná dĺžka bola takmer osem kilometrov a tvorilo ju dvadsaťšesť zákrut. Traťový rekord drží Jean-Pierre Jabouille (1980, Renault RE20), ktorý má istotu, že ho už nikto neprekoná, keďže okruh prešiel výraznou rekonštrukciou. Práve to bol jeden z dôvodov, prečo ho v rokoch 1981 – 1989 nahradila trať v Rio de Janeiro s názvom Jacarepaguá.

V sezóne 1990 zažil Interlagos veľký návrat do kalendára F1. Dôvodom bola éra legendárneho Ayrtona Sennu, ktorý zo São Paola taktiež pochádzal. Po veľkej rekonštrukcii sa dĺžka znížila na 4,309 km, čím sa Interlagos radí medzi kratšie okruhy. Aby bola prekonaná hranica 300 km počas pretekov, jazdci odjazdia 71 kôl. Od roku 2004 držal rekord na jedno kolo Juan Pablo Montoya s časom 1:11.473, no ako je to zvykom túto sezónu, tento údaj už neplatí. V tomto prípade sa o to postaral úradujúci majster sveta Lewis Hamilton na Mercedese ešte počas piatkových voľných tréningov.

Interlagos patrí medzi bezpochyby obľúbené okruhy medzi jazdcami, fanúšikmi priamo v dejisku alebo televíznymi divákmi. Miestni priaznivci motorizmu dokážu vytvoriť neopakovateľnú atmosféru, no je škoda, že kapacita tribún je len 60 000 miest. Každý z domácich hrdinov bol skutočným hrdinom vo svojej krajine. Keď zomrel Ayrton Senna, v krajine bol vyhlásený štátny smútok. No ani strata domáceho jazdca neodradila Brazílčanov od fandenia Formuly 1. Odvtedy sa dočkali ešte jedného triumfu miestneho – Felipe Massa tu v roku 2008 vyhral preteky, no po infarktovom závere prišiel o titul v prospech Lewisa Hamiltona. Minulý rok sa malý rodák zo São Paola vo veľkom štýle rozlúčil so svojou kariérou pretekára F1, čo už o pár týždňov nebola pravda, a tak sa tento víkend dočká ďalšej domácej rozlúčky, táto by mala byť podľa jeho slov už definitívna.

Autódromo José Carlos Pace nám neponúkne už pokračovanie majstrovského boja, keďže v Mexiku si titul ukoristil Lewis Hamilton, no nuda by to rozhodne byť nemala. Každý rok sa na Interlagose udeje množstvo zaujímavých momentov.

Program – Formula 1

12.november (nedeľa) – preteky: 17.00

FOTO: Twitter/ToroRossoSpy