Ak sa pozrieme do kalendára F1, nenájdeme v ňom tradičnejšie preteky než sú tie v Monackom kniežactve. Stáli pri zrode série v roku 1950 a s výnimkou troch sezón nikdy nechýbali. Trať vytvorená medzi honosnými budovami zmenila svoju podobu už šesťkrát, no na jej statuse prestížnosti a lesku jej neubrala, práve naopak, a tak i tento rok zavíta kolotoč Formuly 1 do ulíc Monte Carla. Najdlhšia séria v organizovaní pretekov v rade tak bude opäť predĺžená.

História okruhu sa začala písať už v roku 1929, keď prezident Monackého automobilového klubu Antony Noghès využil svoje priateľstvo s vládnucim rodom Grimaldiovcov a presadil myšlienku usporiadania pretekov v úzkych uličkách Monte Carla. Pre nezvyčajné prostredie si okruh získal veľkú priazeň, a tak bolo len logické, že sa v roku 1950 zaradil do kalendára novovznikajúcej série Formuly 1. Prekvapivo, hneď nasledujúcu sezónu chýbal a rovnako aj v rokoch 1953 a 1954, no to boli posledné roky, keď v Monaku motory kráľovnej motošportu nebolo počuť.

Počnúc sezónou 1955 sa stal najkratší okruh neodmysliteľnou súčasťou Formuly 1. Úzke zákruty Monte Carla za tú dobu napísali množstvo zaujímavých príbehov, víťazných i tragických. Alberto Ascari a Paul Hawkins zaplatili za svoje jazdecké chyby kúpeľom v Stredozemnom mori, Lorenzo Bandini zas vrazil do lampy. Odvtedy sa však časy zmenili a bariéry sú stavané už tri mesiace pred samotným podujatím. Viac šťastia mal v Monaku Ayrton Senna, ktorý je prezývaný „Kráľ Monaka“ pre jeho šesť víťazstiev. Len o jedno menej majú na konte Graham Hill, s prezývkou Mr. Monaco, či legendárny Michael Schumacher. Rekordy sa tento rok prepisovať určite nebudú, najviac triumfov zo súčasného štartového poľa má Lewis Hamilton, no len dva.

18679136_1584457784921306_1887106474_n.jpg FOTO: Facebook/gp.monaco

Okruh, na ktorom sa jazdci predstavia vo voľných tréningoch už vo štvrtok - pre minimalizáciu dopravných obmedzení v piatok poobede, má 3,337 km a je najkratším v kalendári F1, z dôvodu čoho bol počet kôl vyčíslený na 78 s celkovou dĺžkou 260,286 km. Na súčasnej verzii sa jazdí len od roku 2015. Skladá sa z devätnástich zákrut, 12 pravotočivých a 7 na ľavú ruku. Traťový rekord drží Lewis Hamilton (Mercedes, 2016) s časom 1:17.939. Monako je oproti iným okruhom minimalistické aj kapacitou tribún, 37 000 miest či len jednou DRS zónou s dĺžkou 510 metrov.

Štartová rovinka sa nachádza na Bulvári Alberta I., ktorá je však pomerne krátka a končí sa úzkou, veľmi ostrou pravotočivou zákrutou Virage Sainte-Dévote, prechádzanou len na prvom alebo druhom prevodovom stupni. Pre bezpečnosť a početné nehody bol tento úsek v roku 2003 rozširovaný, no i tak tu dochádza ku kolíziám. V rámci Avenue d'Ostende jazdci prechádzajú veľmi miernou zákrutou Montée Beau-Rivage do tiahlej ľavotočivej Virage Massenet. Nasleduje jedna z najznámejších pasáží okruhu - Virage du Casino. Zaujímavosťou je, že sa nachádza o 44 metrov nad morom vyššie než najnižšia časť. Trať postupne klesá do veľmi úzkej pasáže Mirabeau Haute (prvotočivá), Fairmont Hairpin (ľavotočivá) a Mirabeau Bas (pravotočivá). Práve Fairmont Hairpin je najpomalšou a najužšou zákrutou v celom kalendári F1, no i napriek tomu je využívaná na predbiehacie manévre. Často tu však dochádza ku kontaktom so súperom či s bariérou.

18716635_1584457824921302_714318308_n.jpg FOTO: Facebook/gp.monaco

Osmička, Virage du Portier, je stále klesavá a prechádza sa na pravú ruku, smerujúc k jedinej krytej zákrute v celej histórii F1 – Tunnel. Výjazd z neho je zvlášť náročný pre náhly prechod z tmy do svetla a tiež pre aerodynamické špecifiká, ktoré vytvára. Ak prší, jazdci sa musia popasovať s problémom navyše. Nasledujúca Nouvelle Chicane preverí brzdy. Udialo sa tu niekoľko vážnych nehôd, za posledné roky si pamätáme najmä na Sergia Péreza, ktorý po tvrdom náraze skončil v nemocnici.

Po krátkej rovinke sa na štvrtom prevodovom stupni prechádza cez Tabac, následne zrýchľujúc až na 225 km/h, do pasáže zvanej Piscine (Bazén). Tá sa skladá zo zákrut 13 – 16. Rýchla ľavotočivá Virage Louis Chiron je nasledovaná pomalým prejazdom popri Rainier III Nautical Stadium s bázénom, ktorý dal meno tomuto úseku. Za ním nasleduje ďalšia krátka rovinka a opäť séria pravo-ľavotočivých zákrut 15 a 16, ktoré sa označujú ako Face aux Tribunes T-W. Číslo 17 nesie na najnovšej verzii trate slávna 135-stupňová zatáčka La Rascasse, ktorá bola dejiskom pamätnej kvalifikačnej aféry Michaela Schumachera z roku 2006. Sekvencia „osemnástky“ a „devätnástky“ je pomenovaná po organizátorovi prvých pretekov v Monaku - Virage Anthony Noghes – a privádza nás naspäť na rovinku s jedinou DRS zónou.

Hoci uličky Monte Carla neodmysliteľne patria k Formule 1, samotným Monačanom sa úspechy v nej vyhýbajú. Prvým jazdcom z tohto malého kniežactva bol Louis Chiron, ktorý však svoje najlepšie časy zažil v predvojnovom období, no i tak sa bez úspechov zúčastnil sezón 1950 a 1951. André Testut sa pokúšal dvakrát (1958, 1959) kvalifikovať na domáci závod, no neuspel. Monako si na ďalšieho zástupcu muselo počkať takmer 50 rokov, ale ani Olivier Baretta nepresvedčil, a tak sa po desiatich podujatiach v sezóne 1994 porúčal zo sveta F1. Na domácej pôde dokázal aspoň v sérii GP2 triumfovať v roku 2013 Stefano Coletti, no spolu so Stéphanem Richelmim postupne zapadli prachom a šance na Formulu 1 stratili.

Monaku predsa len svitá nádej, že sa jedného dňa dočká majstra sveta. V rámci série F2 sa v rodnom Monte Carle predstaví supertalent Charles Leclerc, ktorý ako nováčik dominuje s veľkým náskokom priebežnému poradiu šampionátu a jeho tohtoročné víťazstvo v bahrajnskom šprinte neušlo pozornosti snáď nikomu z prostredia rýchlych kolies, predovšetkým Ferrari, ktoré ho radí medzi členov svojho programu na podporu mladých jazdcov.

Formula 2 je na programe v piatok (Preteky 1: 11.30) a v sobotu (Preteky 2: 16.10). Určite stojí za pozornosť vďaka väčšiemu množstvu predbiehacích manévrov, ako zvyčajne vidíme v F1.

V minulej sezóne v Monaku triumfoval Lewis Hamilton, na pódiu ho sprevádzali Daniel Ricciardo a Sergio Pérez. Tento rok sa na stupňoch víťazov očakáva skôr prítomnosť jazdcov Ferrari než Red Bullu, no všetko závisí najmä od kvalifikácie a prípadných výjazdov Safety Caru, keďže počasie by do priebehu pretekov zasiahnuť nemalo.

18685284_1584457811587970_191395388_n.jpg FOTO: Facebook/gp.monaco

Do kolotoča F1 sa vracia Jenson Button, aby len v rámci tohto podujatia nahradil v kokpite McLarenu Fernanda Alonsa, ktorý dal prednosť účasti na ďalšom legendárnom závode – 500 míľ Indianapolis.

Monacká veľká cena už tradične ponúka návštevníkom množstvo zaujímavých sprievodných akcií, aby im skrátila čakanie na chvíľu, keď monoposty vyštartujú do 64. závodu na území kniežactva, ktoré je nepochybne jednou z perál Francúzskej riviéry.

Program

27.máj (sobota) – FP3: 11.00 – 12.00, kvalifikácia: 14.00 – 15.00

28.máj (nedeľa) – preteky: 14.00

FOTO: Facebook/gp.monaco