VC Španielska je považovaná za druhý začiatok sezóny, keď sa naozaj ukáže, ako na tom jednotlivé tímy sú. Prvá európska veľká cena sa už tradične koná na okruhu Catalunya a nie je pretekár, ktorý by túto trať nepoznal – využívaná je na testy i preteky F1 a taktiež sa nachádza v kalendári nejednej nižšej série.
História motoršportu na Pyrenejskom polostrove sa začala písať dávno predtým, než bol okruh na severnom okraji Barcelony, v časti Montmeló, postavený. Prvé podujatia hostili trate Pedralbes, Montjuïc či Jaramaa, od sezóny 1986 to bol Jerez, ktorý sa dnes využíva na testovanie.
Okruh Catalunya bol vystavaný v roku 1991, keď hostil aj prvé podujatie F1 s triumfom Nigela Mansella na Williamse. Medzi najúspešnejších pretekárov sa v Barcelone nezaradil, tejto štatistike dominuje Michael Schumacher so šiestimi víťazstvami, tím Ferrari ich má rovný dvojnásobok.
FOTO: Facebook/circuitcat
Táto trať sa ale určite zapísala do povedomia širokej športovej verejnosti, keď sa stala súčasťou programu Olympijských hier 1992 – vozovka bola využitá ako štartová a cieľová dráha pre cyklistické podujatie. V súčasnosti sa však už nejazdí na pôvodnom profile. V sezóne 1994 bola vynechaná nebezpečne rýchla šikana Nissan, zákruta La Caixa bola zas zúžená o desať rokov neskôr. Bezpečnosti tu nenapomáha ani silný a premenlivý vietor, ktorý je typický pre tento okruh. Práve poveternostným podmienkam je pripisovaná nemalá zásluha na nehode Fernanda Alonsa v sezóne 2015.
Až 140 700 divákov si môže naživo vychutnať 66 kôl (307, 104 km) s dĺžkou 4 655 metrov. Za najkratší čas zvládol túto vzdialenosť prekonať v roku 2008 Kimi Räikkönen (Ferrari), trvalo mu to 1:21.670. Trať sa skladá zo šestnástich zákrut a dvoch roviniek s DRS zónami. Do prvej zákruty jazdci prichádzajú po kilometer dlhej rovinke s maximálnou rýchlosťou 300 km/h, pričom sa brzdí na menej ako na polovicu. Ak sa pretekár chystá na predbiehací manéver, je výhodné prejsť vonkajším okrajom, aby sa v nasledujúcej ľavotočivej dvojke dostal na vnútorný okraj vozovky. Po nej prichádza dlhá Repsol zákruta na pravú ruku s preťažením až 4G. Štvorka sa prirovnáva k slávnej Parabolice na okruhu Monza a je zároveň prvou časťou druhého sektora trate.
FOTO: Facebook/circuitcat
Po ostrej a pomalej päťke sa prechádza na rovnako na druhom prevodovom stupni aj zákrutou číslo 6, po ktorej monoposty prichádzajú do stredne rýchlych zákrut 7 a 8. Tieto sú sťažené aj prevýšením a nachádza sa za nimi bod detekcie pre prvú DRS zónu. Čistý prejazd rýchlej a navyše slepej zákruty Campsa (9) je teda nevyhnutný pre využitie DRS. Z rýchlosti 300 km/h sa brzdí do La Caixy (10) len na sedemdesiatku.
Po nej nasleduje náročná séria zákrut 11 – 15, pričom len prvá z nich sa prechádza na ľavú ruku. Pôvodnú verziu predizajnoval Hermann Tilke tak, aby znížil rýchlosť a zvýšila sa tým bezpečnosť. Posledná zákruta je tiahla a na pravú ruku, tesne pred ňou sa nachádza bod detekcie pre druhú DRS zónu a za ňou samotná zóna na cieľovej rovinke.
Minulý rok tu triumfoval Max Verstappen, ktorý senzačne vyhral hneď prvé preteky v stajni Red Bull po kontroverznej výmene s Daniilom Kvyatom. Tohtoročná forma červených býkov obhajobe veľmi nepraje, favoritmi sú naďalej pretekári tímov Ferrari a Mercedes.
Program:
14.máj (nedeľa) – preteky: 14.00
FOTO: Facebook/circuitcat