Kolotoč F1 sa presúva z Ázie na americký kontinent, konkrétnejšie do Texasu. Moderný okruh Circuit of the Americas (COTA) je kombináciou toho najlepšie, čo Hermann Tilke nadizajnoval pred ním a nových nápadov dvorného architekta Formuly 1. Ponúka štyridsaťmetrové prevýšenie na trati, ale aj množstvo možností na zábavu mimo nej.

História motošportu má v USA dlhú tradíciu. Prvé preteky sa tu jazdili už v roku 1908 v Savannah. Ešte kým sa začala oficiálna éra F1, pretekári si vyskúšali okruhy ako Milwaukee, Santa Monica, San Francisco či Riverside. Prvým dejiskom pretekov najznámejšej motoristickej šou bola trať Sebring, kde v sezóne 1959 triumfoval legendárny Novozélanďan Bruce McLaren s monopostom Cooper-Climax. Na najvyšší stupienok sa o rok neskôr postavila ďalšia legenda, Sir Stirling Moss, no to už bolo na okruhu Riverside, ktorý sa však taktiež v kalendári F1 neudržal dlho, kým ho nahradil známy Watkins Glen. Na jeho vozovke zažila kráľovná motošportu jednu zo svojich najznámejších ér, keď diváci mali možnosť sledovať Grahama Hilla, Jima Clarka, Jochena Rindta, Jackieho Stewarta, Emersona Fittipaldiho, Françoisa Ceverta, Ronnieho Petersona, Nikiho Laudu, Jamesa Hunta či Gillesa Villeneuvea. S koncom legendárnych sedemdesiatych rokov sa však VC USA a postupne aj títo legendárni jazdci vytratili.

22690004_1744848678882215_1777074928_o.jpg FOTO: Twitter/COTA

Nová zlatá éra histórie Formuly 1 medzi Ayrtonom Sennou a Alainom Prostom sa už v Amerike predviedla na trati v Phoenixe, no návrat trval len tri roky. Američania sa opätovne dočkali už úplne posledný rok dvadsiateho storočia, keď sa motory kráľovnej motošportu rozozvučali na ďalšej z legendárnych tratí – v Indianapolise. V sezónach 2000 – 2007 sme boli svedkami triumfov skutočných velikánov modernej doby. Michael Schumacher tu vyhral štyri razy a jedno prvenstvo si pripísal aj, vtedy len nováčik, no dnes už niekoľkonásobný majster sveta, Lewis Hamilton. Počas tohto obdobia zažila F1 jeden z najväčších škandálov histórie. V roku 2005 sa na štart postavilo len šesť monopostov, ktoré mali obuté pneumatiky značky Bridgestone. Ostatné tímy, s obutím Michelin, odmietli štartovať z dôvodu hrozby výbuchu pneumatík kvôli priveľkému opotrebeniu.

Zdalo sa, že USA definitívne stratilo záujem o F1 a dalo prednosť vlastným sériám ako NASCAR či IndyCars. Postupne sa však opäť začalo pracovať na spolupráci a dnes už v F1 registrujeme americký tím Haas, v F2 amerického pretekára Santina Ferrucciho a hlavne, samotná korporácia vlastniaca Formulu 1 má základňu práve v USA.

Pre veľký návrat kráľovnej motoršportu do USA bol vybratý Texas, kde Hermann Tilke v spolupráci s Miró Rivera Architects postavil úplne nový okruh Circuit of the Americas. S prácami sa začalo v roku 2011, prvé preteky sa tu odjazdili už v sezóne 2012. Zdá sa, že tam, kde Lewis Hamilton skončil v Indianapolise, pokračoval v Austine. Jediný raz zaváhal v roku 2013, no ostatné ročníky sa stali jeho korisťou a bezpochyby bude aj tento víkend patriť k hlavným favoritom, čím by prekonal počet amerických triumfov Michaela Schumachera. Dokonca sa tu môže za istých okolností tešiť z ďalšieho titulu majstra sveta. COTA je zložený z dvadsiatich zákrut, štyroch roviniek, pričom dve hlavné (20 – 1, 11 – 12 zákruta) sú miestom využitia DRS. Jazdí sa v protismere hodinových ručičiek, dĺžka jedných pretekov je vymeraná na 308,405 km a rozdelená do päťdesiatich šiestich kôl, pričom jedno je dlhé 5,513 km. Traťový rekord drží od roku 2012 Sebastian Vettela (vtedy Red Bull) s časom 1:39.347. Možnosť pozrieť si najrýchlejšie autá sveta priamo na okruhu je možné pre 120 000 divákov, no aj napriek veľkej snahe organizátorov o atraktívny sprievodný program nebýva podujatie vypredané do posledného miesta, no účasť je stále vysoká.

22689771_1744848695548880_353449009_o.jpg FOTO: Twitter/COTA

Zaujímavé veci sa diali už pred samotným víkendom. Carlos Sainz prestúpil z Toro Rosso do Renaultu, odkiaľ po dohode odišiel nevýrazný Jolyon Palmer. V Toro Rosso sa udiali ešte väčšie zmeny. Do kokpitu sa vracia Daniil Kvyat a jeho tímovým kolegom bude Novozélanďan Brendon Hartley, ktorý kedysi patril do juniorky Red Bullu a tento rok bol súčasťou víťazného tímu na 24 hodín Le Mans. Hartley nahradil Pierra Gaslyho, ktorý sa tento víkend zúčastní posledných pretekov Super Formule v Japonsku.

Nie je však isté, aká jazdecká dvojica zasadne do aut Toro Rosso budúci týždeň v Mexiku, väčšina spravodajcov, ktorí sa pohybujú priamo v prostredí veľkých cien, sa však zhoduje na tom, že jedným z jazdcov bude určite Gasly a či jeho tímovým kolegom bude Kvyat alebo Hartley, by mohlo do veľkej miery závisieť práve od ich výkonov v Austine.

Vo štvrtok svoje zotrvanie s McLarenom potvrdil Fernando Alonso, a tak je uzavretá jazdecká otázka ďalšieho tímu. Otázniky teda už visia len nad tým, kto bude jazdiť vo Williamse po boku Lancea Strolla, v Sauberi a v spomínanom Toro Rosso.

Na predošlé podujatia sme si museli privstať, k nasledujúcim si budeme musieť zrejme uvariť kávu, aby sme nezaspali, čo platí najmä o sobotňajšej kvalifikácii, ktorá prebehne od dvadsiatej tretej hodiny nášho času približne do polnoci. Preteky začínajú už o dvadsiatej, a preto by nemalo byť až také náročné počkať si na koniec diania na trati a to, či úradujúci majster sveta Nico Rosberg bude už musieť odovzdať svoju pomyselnú korunu svojmu dávnemu kamarátovi a neskoršiemu rivalovi Lewisovi Hamiltonovi alebo si Sebastian Vettel udrží svoje majstrovské šance a my sa dočkáme ďalšej zaujímavej zápletky v šampionáte.

Program – Formula 1

22.október (nedeľa) – preteky: 21.00

FOTO: Twitter/COTA