Peter Bielik pomáha s mentálnou prípravou a psychickou pohodou športovcom. Spolupracoval s hokejistami zo zámoria i reprezentácie, tenistkami, futbalistami, plavcami aj s hokejovými kolektívmi. V rozhovore pre Presilovku vysvetľuje, čo je pre športovca dôležité uvedomiť si pred olympijskými hrami v Pjongčangu. Mentálny kouč Peter Bielik ďalej tvrdí, že o správaní fanúšikov na Slovensku nikto nahlas nehovorí a považuje to za problém. Okrem toho objasňuje, ako nadobudnúť sebavedomie v športe a aký je rozdiel medzi najlepšími športovcami a ostatnými.
Olympijské hry sa považujú za vrchol pre športovca. Platí to aj v oblasti mentálnej prípravy?
Ťažko povedať, pretože keď niečo označíte za vrchol, na jednej strane ide o mobilizujúci prvok, na druhej strane tomu dávate pridanú hodnotu a tá so sebou prináša také riziká, že nie ste zvyknutý pohybovať sa v podmienkach, ktoré sú len raz za štyri roky. Z hľadiska mentálnej prípravy olympiádu nevnímam ako vrchol.
FOTO: Presilovka/Jozef Pikula
To znamená, že nevidíte odlišnosť v porovnaní napríklad s ligovým zápasom?
Rozdiely sú v podmienkach. Možno v prípade olympiády a ligového zápasu je odlišná situácia, ale rozhodne nie medzi olympijskými hrami a majstrovstvami sveta.
Je však dôležité vysvetliť, že keď ste na olympiáde a človek si to pustí k telu, emočne sa dostáva na úplne inú úroveň, ako je zvyknutý v bežných súťažných podmienkach. To je práve to riziko. To znamená, že olympiáda by nemala byť zásadne iná z hľadiska výkonu alebo mentálneho nastavenia. Forma športovca sa rovnako ladí na svetový pohár, majstrovstvá sveta... Tam sa športovec dostáva na hranicu svojich výkonov a keď si uvedomí, že to podá na olympiáde, bude to super a o to nám v mentálnej príprave ide.
Je dôležité, aby si to športovec uvedomil?
Presne tak. Len my zvonka to vnímame ako niečo výrazne iné, ale športovec by to tak nemal brať.
Hovorili ste, že môže nastať riziko. Môže byť aj pozitívne, nielen negatívne?
Áno, má to aj pozitívny impulz, ale športovec musí byť skúsený. Vyskytuje sa množstvo takých názorov, že niektorí športovci vnímajú olympiádu za vrchol svojej kariéry alebo ju po nej končia. A práve preto sa dostáva podujatie na piedestál, na ktorom sa doteraz nepohybovalo. Vo väčšine prípadov je na tom športovec s takýmto postojom výkonnostne alebo výsledkovo presne naopak v rámci toho podujatia.
Ďalší rozhovor z našej dielne:
Viceprezident oficiálneho fanklubu Realu Madrid: Rozdiel medzi fanúšikmi je vo vyspelosti národa
Oslovil vás niekto zo športovcov pred ZOH v Pjongčangu?
Spolupracujem s niektorými hokejistami, ktorí sú nominovaní, pretože sme komunikovali počas sezóny a bude to pokračovať aj v Kórei. Ďalej je to paralympijský tím curlingu vozíčkarov.
FOTO: Presilovka/Jozef Pikula
Aký je rozdiel medzi športovcami, ktorí idú na olympiádu ako favoriti a tými, ktorí idú ako outsideri?
Ak idete ako favorit, záleží na tom, či ste skúsený. Ak áno, postrážite si svoj výkon. Ale ak vo vašom prípade nejde o častú rolu favorita, riziko sa zvyšuje, pretože práve tam to chcete potvrdiť a všetci to od vás očakávajú. Ide napríklad o Nasťu Kuzminovú alebo Peťu Vlhovú, aj keď sú obe v rozdielnych pozíciách, čo sa týka skúseností.
Pokiaľ je to prípad outsidera, či sú to olympijské hry alebo majstrovstvá sveta, nemáte čo stratiť. Nie je to jednoduchá pozícia, ale z hľadiska tlaku na výsledok je to jednoduchšie. Veľmi dobrá pozícia pred olympiádou je, keď ide o mladého športovca, ktorý má slušnú výkonnosť, sú to je prvé olympijské hry a chystá sa získavať skúsenosti.
Bude vás zaujímať: Boj o zlato bude tesný, hovorí kondičný tréner Vlhovej
V tejto súvislosti zohráva vek dôležitú rolu.
Vek a skúsenosti. Napríklad, ak to tím Petry Vlhovej postaví do polohy Svetového pohára (olympiádu) - lebo je v podstate všetko to isté, len sa to presunie pod olympijskú strechu - Petra môže reálne naplniť svoje ambície, lebo o výkonnostných kvalitách niet pochýb.
Súperka našej slalomárky Mikaela Shiffrinová vypadla v Lenzerheide, kde Petra Vlhová senzačne triumfovala. Mohla by táto skutočnosť Američanku tesne pred ZOH poznačiť?
Vzhľadom na počet jej úspešných jázd a titulov by ju to nemalo poznačiť - v porovnaní s dvomi-tromi chybami za určité obdobie. Ďalšou vecou je, že slalomárky s rizikom chyby počítajú. Dnes je to tak, že keď nejdete na doraz, nemáte šancu na dobré umiestnenie. Ak nastane chyba, v ich prípade to nemá fatálne následky.
Odporúča mentálny tréner, aby boli blízki a priatelia v dejisku športového podujatia?
Je to individuálne. Ak počas celej sezóny blízki nie sú so športovcom na podujatiach, ale idú na olympiádu, motivácia nemusí byť optimálna, ich výkon to môže skôr zhoršiť, ako zlepšiť, ak na to nie je zvyknutý. Pokiaľ je však športovec naučený byť s blízkymi počas svojich zápasov alebo výkonov, cíti sa s nimi dobre, samozrejme, je dobré a dôležité, aby s ním boli na olympiáde.
FOTO: Presilovka/Jozef Pikula
Slovenský fanúšik je náročný. V prípadoch, keď sa nedarí, to dá športovcovi pocítiť, keď je všetko v poriadku, teší sa. Málokedy sa stáva, že slovenský fanúšik podporí športovca aj po zlom výkone. Aký vplyv má nepodpora fanúšika na výkon jeho obľúbenca?
Obrovský. Keď idú športovci na vrcholové podujatia, jedna z prvých rád, ktorú dávam každému, je, aby nečítali komentáre fanúšikov či novinárov. Nie preto, že by neboli dobré, ale športovca to môže odviesť od koncentrácie.
Keď som pracoval s futbalovými juniormi, rozprávali sme sa. Vtom mi jeden z nich povedal: „Dobre, pán Bielik, ale keď si idete po loptu na vhadzovanie a osem metrov od vás vám traja ľudia kričia, že ste taký a taký, ono to nie je jednoduché." Takýto pocit by som doprial každému, kto sa tak prejavuje. Keď by bol v práci, tiež by sa mu nepáčilo, keby mu niekto za chrbtom nadával.
Rozumiem tomu, že fanúšik chce vidieť úspech a príde sa pozrieť na športové podujatie, lebo sa chce zabaviť. Avšak aj športovci sú len ľudia a nie vždy sa darí. Som presvedčený, že keby fanúšikovia u nás takejto podpore viac porozumeli, celá klíma v športe by sa zlepšila a profitovali by z toho aj fanúšikovia.
Prečítajte si tiež:
Lašák: Osem kíl. Rozdiel medzi olympiádou vtedy a dnes
Poznáme záverečnú nomináciu do Pjongčangu
Zdeno Chára: Chcem hrať čo najdlhšie
Ako teda zlepšiť spomínanú klímu?
Ak bude viac podobných rozhovorov alebo uhlov pohľadu a bude sa o tom viac hovoriť, táto osveta sa medzi fanúšikmi bude šíriť. Kluby by mali ešte viac komunikovať s fanúšikmi v tejto oblasti, pretože hráči sú ich zamestnanci. Dobrým príkladom bol taliansky tréner Dunajskej Stredy (Marco Rossi - pozn. red.), ktorý sa prezentoval odvážnym vyjadrením na adresu fanúšikov. Keď budú aj funkcionári a ľudia z oblasti športu takýmto spôsobom komunikovať, myslím si, že sa to môže zlepšovať.
Sú situácie, v ktorých môžu byť nadávky zo strany fanúšikov pre športovca prospešné?
Nie. To, že fanúšik má názor na to, že jeho klub nehrá dobre, je v rámci diskusie a má na to právo. Ale bavíme sa o tom, keď dochádza k urážaniu, ponižovaniu, nadávaniu a znehodnocovaniu. A to nielen ako športovca, ale aj ako človeka. Toto na športoviská nepatrí.
Množstvo ľudí si neuvedomuje, že šport má tiež iný rozmer. Keď idem na futbal alebo hokej, predpokladám, že okrem fandenia mám daný šport rád. Nemal by som prekročiť hranicu, keď šport pustím do svojho života tak, že ponižujem hráčov a potom prídem domov a všetkým nadávam, pretože môj tím prehral. To so športom nemá nič spoločné.
Hanbíte sa, keď ste niekedy na štadióne?
Úprimne - niekedy áno. Keď sa pozriem, že je vypredaný štadión, sú tam aj rodiny s deťmi a časť sektora fanúšikov začne organizovane vulgárne nadávať a u nás o tom nikto nahlas nehovorí. Po zápase si prečítate komentár, aká bola fantastická atmosféra, domáci hráči poďakujú za podporu fanúšikom a nikto nahlas nepovie, že tam bola pasáž hry, keď fanklub zborovo nadával na súpera alebo jeho hráčov. O tom nik nepíše, ani nehovorí. Toto sa na našich štadiónoch, bohužiaľ, deje. Vtedy sa hanbím.
Peter Bielik o fanúšikoch a jeho výzva pred ZOH v Pjongčangu
Majú slovenskí športovci v porovnaní s ostatnými krajinami problém so sebavedomím?
Vidím tam rozdiely, keď „ide do tuhého", ako zvládať neúspech, ako zvládať úspech. Áno, sú teda rozdiely, ktoré súvisia s našou mentalitou, ale nemusíme to definovať, že máme problém so sebavedomím, pretože existujú aj u nás športovci, o ktorých sa v tejto súvislosti nedá pochybovať.
Ako si posilní sebavedomie športovec, ktorý ho nemá na požadovanej úrovni?
Mnohokrát sa stáva, že klíma, ktorá je okolo športovca, mu nie je nápomocná. Prostredie okolo neho by sa malo začať správať podporujúcejšie a cieľavedomejšie smerom k tomu, aby športovcovi dvíhalo sebavedomie. Druhým rozmerom je, že sme presvedčení, že sebavedomie sa rodí len pri úspechoch. Čím viac vyhrám, tým ho mám väčšie. Je to logické, ale vždy prídu aj neúspechy. A rozdiel medzi top športovcami a tými ostatnými (menej sebavedomými) je práve pri neúspechoch. Pri úspechu má sebavedomie každý.
Je preto dôležité zvládať neúspešné situácie, treba im porozumieť, pretože športovci spájajú nezdary so sebou, s vlastným zlyhaním a to je veľmi ťažké. A keď si to takto športovec interpretuje a dotlačí ho do toho aj okolie, má problém so sebavedomím.
FOTO: Presilovka/Jozef Pikula
Takže športovec, ktorý ho má väčšie, sa cez kritické obdobie dokáže ľahšie preniesť...
Presne tak a to mu buduje silu, pretože v športe to nikdy nie je len o úspechu.
Existuje taktiež individuálna mentálna príprava?
V súčasnosti potrebuje vrcholový športovec na mentálnej stránke systematicky pracovať. Rovnako to platí v oblasti biznisu. Dnes to vysvetľujem taktiež manažérom a podnikateľom, že to nie je len tak, že sa ráno zobudím a idem riešiť veci. Musím sa na ten deň mentálne pripraviť, pretože ma čaká množstvo vecí, kritických situácií.
Kedysi neboli také vysoké nároky vo vrcholovom športe, no čím sa točí viac peňazí, tým je tlak väčší a časový priestor sa zmenšuje. Nemôžeme si dovoliť nechať naše myšlienky pôsobiť len tak. V konkurenčnom prostredí to môže byť rozhodujúce.
Aká je vaša rada pre športovcov pred ZOH?
Olympiádu treba vnímať ako činnosť, ktorú športovec bežne absolvuje, napríklad vo svetovom pohári. Je dôležité sústrediť sa na svoje silné stránky, pozitívne momenty a celé vnímanie zamerať na to, v čom som dobrý, v čom sa mi darí. Športovec by nemal rozmýšľať nad rizikami či ohrozeniami. Zároveň je potrebné byť v prítomnosti.
Bude vás zaujímať: Marketingový manažér HKM Brumerčík: Chceme, aby mali zážitok diváci aj hráči
FOTO: Presilovka/Jozef Pikula